Fotografieweblog

» meer ... fotoblog op dF

Fototechniek

» meer ... uitleg op dF

Hard- en software

» meer ... spul op dF

Trucs en tips

» meer ... fototips op dF

Fotogalerij

» meer ... fotografie op dF

wereldwijd zoeken

TAG Cloud

in ontwikkeling ...

buttons

Colofon

Pagina 114 » digitale Fotografie
1
In totaal 707 artikelen.

CMOS

Complementary Metal Oxide Semiconductor
Op een CMOS-beeldsensor maakt elke pixel zelf reeds een digitale waarde als output. Een CMOS-camera heeft dus buiten de sensor minder elektronica nodig, en werkt daardoor vaak zuiniger en sneller, maar levert zonder een speciaal systeem van microlenzen die het licht focussen op de fotodiode, zoals op high-end CMOS-sensors een slechtere signaal / ruisverhouding en is minder gevoelig dan een CCD-sensor.

door · link · · #

RAW

Anders dan ‘TIFF’ of ‘JPEG’ is ‘RAW’ geen afkorting en betekend uit het Engels ‘ruw’ of ‘origineel’. Bedoeld zijn hier de ruwe data die een CMOS- of CCD sensor van een digitale camera levert waarna in dit geval geen verdere verwerking van beeld-data heeft plaatsgevonden. Voordat een camera bijvoorbeeld een jpeg beeldbestand opslaat worden namelijk eerst scherpte, verzadiging en een hele reeks andere bewerkingen door de electronica in de camera uitgevoerd om van de ruwe data een bruikbare foto te maken. Met het gebruik van het RAW formaat verplaatst men deze bewerkingsstappen naar de computer om een grotere invloed te hebben op de verwerking van de beeld-data.
Daar de opbouw van RAW-data direct van de gebruikte beeldsensor en camera-electronica afhangt bestaat er, anders dan bij TIFF of JPEG, geen universeel RAW formaat. Vorm en opbouw van het RAW bestandstype verschilt niet alleen van fabrikant tot fabrikant, maar ook onderling tussen de cameramodellen van één fabrikant.
Voor de verwerking van RAW data op de computer is speciale software nodig die meestal door de fabrikant met de camera wordt meegeleverd.

door · link · · #

Resolutie

De hoeveelheid data/informatie (aantal pixels) dat een apparaat in een bepaalde ruimte kan reproduceren.
Bij invoerapparatuur (digitale camera’s, scanners) bepaalt de resolutie het aantal pixels dat kan worden vastgelegd.
Over het algemeen geldt dat hoe hoger de resolutie, hoe beter de beeldkwaliteit. Zie ook fototechniek.

door · link · · #

Compressieverlies

Enkele voorbeelden van compressieverlies en bestandsreductie …

» lees meer ...
door · link · · #

Eye of science

Scientific photography, life in a microcosmic world : eyeofscience.de

door · link · · #

Project Apollo Archive

The Project Apollo Archive serves as an online reference source and repository of digital images pertaining to the historic manned lunar landing program‘ : apolloarchive.com

door · link · · #



digitaleFotografie.nl

Via deze site laten wij u in eenvoudig taalgebruik kennis maken met alle technieken rond digitale fotografie en digital imaging.
U kunt deze site aandachtig doorlezen of snel iets opzoeken, misschien makkelijk bij het maken van een keuze uit diverse systemen of u zult wellicht uw eigen apparatuur meer leren begrijpen en daardoor betere foto’s produceren.

De voordelen van digitaal fotograferen liggen onmiddellijk voor de hand; de snelheid waarmee men de fotoresultaten kan bekijken of verwerken en kostenbesparing door bijvoorbeeld het niet meer hoeven kopen van fotorolletjes.

De nadelen van digitale fotografie zitten absoluut in de vereiste, vaak kostbare hardware, de nieuwe kennis die men zich eigen moet maken en de veelal lagere resolutie ten opzichte van analoge fotografie.

Afijn, de eerste ‘moeilijke’ woorden zijn mogelijk al gevallen, lees daarom snel verder

door · link · · #

Deze site ...

Aanraders

Voor beginners

Berichten

Meest gelezen

advertentie

Meest gezocht

Fotoquote ...

“Rond 2015 zal, als alles meezit, de pc zonder haperen moeten kunnen werken.”

Bill Gayes, 2003

Waar bent u ...

Zoek op dF

Fotonieuws

» meer ... fotografie nieuws
advertentie

Topkortingen & Acties

  • HP Store : €50 Korting op alle laptops
  • Coolblue : Tot 10% korting op grasmaaiers
  • Over jou : kortingscodes
  • Qurrent : Voordelige 100% Nederlandse windstroom & eenvoudig overstappen
  • Greetz : 20% Korting op XL en Supersize kaarten + gratis rode envelop
  • Webprint : 25% Korting op alles
  • Treatwell : Ontvang € 10 Welkomstkorting bij besteding vanaf € 25
  • Albelli : 30% Korting op fotoboeken, wanddecoratie en foto afdrukken
  • Voor extra Amsterdam korting koop je natuurlijk de I Amsterdam Card. Honderden euro's korting op alle beste attracties in de stad.
  • Vind de meest geweldige bezienswaardigheden Amsterdam
Powered by: REBEL Internet

Photonews

» click for photograpy news

Technology news

» click for technews ...

Recent bijgewerkt

buttons
eXTReMe Tracker
digitaleFotografie.nl gebruikt cookies om content en advertenties te personaliseren, om u functies voor sociale media aan te kunnen bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, reclame en analyse. Klik voor meer informatie en / of deze melding sluiten.